Saturday, December 20, 2014

8 cara mendidik anak lelaki

Kami mempunyai dua orang anak lelaki.. alhamduLILLAH.. ALLAH pinjamkan mereka untuk kami.. ceria dan bahagia hidup kami suami isteri. Lincah, aktif dan suka ketawa itulah hobi mereka.. hahaha.. kadang-kadang kami pun tergelak sama dengan keletah mereka berdua.. 



Mendidik dan mengasuh anak lelaki ni bukan mudah.. saya tak pasti anak perempuan camne sebab takde lagi anak perempuan.. hihi.. next year kot In Shaa ALLAH.. anak-anak lelaki ni aktif dan lincah sangattt,, kalau fizikal kita tak kuat, melepek jugak jadinya., haha.. nasib baik makan Shaklee yea.. haha.. sempat iklan lagi... kalau tak makan Shaklee, seharian penat dan lesu jelah jawabnya..hihi..

Ok, harini saya nak kongsikan 8 cara untuk ibubapa mengasuh anak lelaki. 
Peranan Bapa:
1. Balik awal dari tempat kerja, mandikan anak jika masih dibawah 5 tahun.
2. Bawa anak bersiar-siar dan soend waktu bersamanya.
3. Ajak anak bergasak@bergumpal. Ini akan create bonding dengan anak lelaki yang memang sukakan aktiviti fizikal.
4  Anak lelaki akan anggap bapanya 'role model', maka bapa kena jadi yang terbaik. Apa yang bapa buat akan diikut oleh anak. Contoh: Jika bapa merokok, kebarangkalian untuk anak itu merokok apabila dewasa nanti sangat tinggi berbanding dengan bapa bukan perokok.
5. Dukung anak atas bahu. Ini membolehkan pemandangan anak itu dapat dilihat dari pandangan bapanya.

Peranan Ibu:
1. Anak lelaki belajar ilmj MENGASIHI daripada ibu. Bukan ilmu pengasih tau... ilmu pengasih saya pun takde.. hihi..
2. Ajak anak lelaki berbual tentang apa sahaja. Ceritakan padanya apa yang kita buat, aktiviti, serta hal-hal yang boleh dia beri pandangan. Ini akan create bonding antara ibu dan anak lelaki.
3. Berikan pujian atas usahanyan walaupun kecil.

Tanyalah Ustazah, Panel Ustazah Harlina Siraj.

Semoga perkongsian ini sedikit sebanyak dapat memberi panduan kepada ibu bapa di luar sana.

Lots of Love..

Shaklee Independent Distributor [ID No : 853880]
Mobile:             012-2541296      Emel: rafaliah@yahoo.co.uk


*Click here to order.
**COD disekitar Dengkil, KLIA, Bandar Baru Salak Tinggi, Nilai, Banting, Putrajaya.

>> Ingin menjadi ahli Shaklee? Sertai saya dan klik sini << 




5 comments:

Deanna Morni

sonok tgk anak2 kecik ni kan...hilang stress...hihihih

Nadratul Syazwana

Hehe budak lelaki ni lain sikit kan? Kekadang tu ada yang jenis ganas sikit T_T

Nadratul Syazwana

Hehe budak lelaki ni lain sikit kan? Kekadang tu ada yang jenis ganas sikit T_T

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed

good sharing..samelah kite ada dua boboiboy..hihihi..nway, mmg nmpak ada beza budak laki ngn ppuan..klu ppuan sng sikit nk menagajr apa2 tp klu boy liat sikit..haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © Pengedar Shaklee Banting, KLIA, Nilai, Cyberjaya dan Sepang. Shaklee Business Mentor. | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in