Wednesday, December 24, 2014

4 cara cegah jerawat melalui pemakanan

Apa? Ingatkan diet untuk mengurangkan berat badan dan elakkan obesiti saja.. tapi .... diet dan cara pemakanan yang baik dan sihat juga dapat mencegah jerawat! 


Secara asasnya pemakanan yang anda perlu elakkan adalah makanan yang terlalu berminyak dan bergula. Di bawah saya akan menerangkan empat faktor pemakanan untuk merawat jerawat.

Empat pemakanan tersebut adalah: 

1. Kurangkan pengambilan gula
Bagi anda yang suka makanan manis, cuba kurangkan. Walau pun tiada kajian terperinci mengenai gula penyebab jerawat tetapi ramai doktor menyatakan pengambilan gula dalam kuantiti yang banyak boleh menyebabkan jerawat semakin teruk. Contoh makanan yang mempunyai gula berlebihan adalah coklat, kek dan minuman ringan. -->> Ok, kadangkala memang takleh nak elak atau nak control makan kek, aiskrim, donut bagai tu kan.. sekali-sekala mesti nak makan jugak.. hihi.. saya ambil Shaklee ESP untuk menstabilkan kandungan gula dalam darah. Kajian juga membuktikan bahawa makanan yang rendah indeks glisemik mampu mencegah jerawat. Shaklee ESP rendah indeks glisemik.

2. Minyak ikan membantu jerawat sembuh
Ikan bukan sahaja baik untuk kesihatan di dalam badan. Ikan juga mengandungi omega 3 di mana ia memberikan kebaikan kepada kulit anda dan mencegah pembentukkan jerawat. Lebih elok anda memilih ikan yang dimasak sup daripada bergoreng. -->> Yesss.. betul tu.. kalau anda nak tahu, kulit wajah yang bermasalah adalah petanda tubuh badan kurang asid lemak Omega-3. Jika tak mampu nak makan salmon hari-hari boleh telan je Shaklee Omega Guard yang mengandungi 7 jenis asih lemak termasuk EPA, DHA, dan ALA. Shaklee Omega Guard juga membantu mengurangkan iritasi kulit wajah terhadapa perubahan cuaca dan suhu. 

3. Vitamin untuk mencegah jerawat
Vitamin penting untuk mencegah dan merawat jerawat. Antara vitamin yang paling penting untuk kulit adalah Vitamin A, E dan B5. Contoh terbaik makanan yang mengandungi vitamin tersebut adalah buah-buahan seperti betik, pisang dan apple. -->> Kalau tak larat nak makan betik, pisang, epal, buah beri, strawberi, boleh ambil Shaklee Carotomax dan Shaklee Vitamin E. Nak dapat buah-buahan yangs segar sekarang ni pun agak susah.. tambah nak cari yang organik.. pun sukar.. jadi, telan dua vitamin di atas ni pasti kulit wajah anda kembali meletops.. hihi..

4. Pengambilan “Zink” untuk merawat jerawat.
Makan telur, bijiran dan cendawan untuk merawat jerawat kerana ia adalah sumber utama zink. Zink adalah sejenis mineral yang dapat memberi kekuatan kepada imunisai di dalam badan anda untuk merawat pelbagai penyakit temasuklah jerawat. -->> Ramai antara kita yang mengabaikan pengambilan zink dalam diet harian. Zink adalah salah satu enzim yang sangat penting untuk tubuh badan kita. Jika kekurangan zink bukan kulit wajah kita sahaja ynag bermasalah, tapi masalah lain seperti stress, mudah demam, diabetes, kemurungan adalah contoh tubuh badan kekurangan zink. Jadi, jangan ambil mudah ok. Saya amalkan Zink Complex setiap hari..

Dan saya suka jika anda dapat tambah bawang putih dalam list di atas sebagai langkah mencegah jerawat dari terus bermaharajalela. Jika tak larat nak telan bawang putih sampai 7 biji setiap hari, boleh ambil 1-2 biji Shaklee Garlic Complex untuk proses detox darah. Pil ini juga berfungsi sebagai antibiotik untuk kulit wajah. Satu kombinasi yang bagus sebab boleh detoks dan cegah kuman menyerang tubuh badan kita.


Ok, itu sahaja perkongsian saya hari ini. Jaga pemakanan semoga kita sentiasa sihat dan cantik untuk insan yang tersayang... 

Lots of Love..

Shaklee Independent Distributor [ID No : 853880]
Mobile:             012-2541296      Emel: rafaliah@yahoo.co.uk


*Click here to order.
**COD disekitar Dengkil, KLIA, Bandar Baru Salak Tinggi, Nilai, Banting, Putrajaya.

>> Ingin menjadi ahli Shaklee? Sertai saya dan klik sini << 




2 comments:

Kakzakie

Mudah aje kalau boleh ikut semuanya ye Lia..

lia ummiirfan

betul tu kak.. kalau ikut nafsu makan, semua nak dibedal.. hihi.. pastu jerawat pun naik ikut nafsu.. huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © Pengedar Shaklee Banting, Kota Warisan, Dengkil, Putrajaya. Shaklee Business Mentor. | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in