Thursday, May 3, 2012

Makan Vitamin Shaklee menggemukkan?? Betul ke ni??

Haaa..sejak akhir-akhir ni, saya sering menerima feedback mengatakan sejak makan vitamin Shaklee, selera makan makin bertambah dan berat badan makin naik. Betul? Tidak betul? Adakah ianya terjadi kepada anda? Keadaan ini cukup merisaukan terutamanya kepada para wanita yang ingin menurunkan berat badan dan pada mereka yang mengambil berat tentang penampilan dan kecantikan diri..sehinggakan mereka terus membuat kesimpulan,
SHAKLEE MENGGEMUKKAN!!!
Hakikatnya, vitamin tidak menggemukkan! Ini kerana vitamin tidak mengandungi kalori, (kalori adalah penyebab kegemukan. Tetapi mungkin anda hairan bagaimana ramai yang makin gemuk selepas mengambil Shaklee.
Di sini sebenarnya ada 2 perkara berbeza:-
(1) Corak pemakanan dan aktiviti berubah tanpa disedari
(2) Kerana kesan langsung pengambilan vitamin
OK kita lihat perkara no (1) dulu. Yang nombor satu ni sama lah seperti berkata“Semalam saya kena hujan, lepas tu saya ambil Shaklee, hari ni demam. Ni sebab Shaklee la agaknya ni sampai demam saya dibuatnya”. Kan? Dah nyata terang dia main hujan, tapi nak juga kaitkan dengan Shaklee.
Mungkin juga kebetulan orang yang mengambil Shaklee ni, tiba2 dia banyak makan coklat, junk food, air manis… Tapi ini tidak disedarinya kerana selera makan kita satu benda yang tidak boleh diukur. Jadi dia ‘terpaksa’ cari kambing hitam untuk cover masalah mentekedarah beliau.
Ataupun, selama ni tiap2 minggu bersukan, tapi sejak akhir2 ni lebih suka tidur.
Jika anda terbabit dengan kegiatan seumpama ini, sila ubah cara hidup anda.
Untuk perkara ke- (2), jangan risau.. Kerana ia bukan side effect. sebaliknya memang normal.
OK begini konsepnya. Bila kita mengambil vitamin, ia tidak sama macam makan makanan biasa. Vitamin adalah dalam bentuk dos yang pekat, lalu badan kita perlu mencairkan nutrien ini untuk memudahkan pengangkutan dan penyerapan.
OLEH SEBAB ITULAH KITA PERLU BANYAK MINUM AIR BILA AMBIL VITAMIN
Jadi, bila kita tak cukup minum, sel2 tubuh kita akan ‘dahaga’ lalu ia menghantar isyarat ke otak. Akan tetapi, isyarat dari sel yang kehausan itu diterima oleh otak sebagai lapar. Maka otak menghantar pesanan kepada sistem kita untuk cari makanan, lapar ni..
Sedangkan kita tak perlu makan pun, cuma sel tubuh kita yang haus.

Lalu kita pun cari makanan dan makan sampai kenyang. Masa inilah tubuh kita menerima protein, karbohidrat dan lemak berlebihan.
Maka jika anda berada dalam situasi no (2), anda mungkin asyik rasa lapar, nak selalu makan dan mungkin boleh gemuk.
Justeru, bila anda mengambil vitamin:-
(1) Minum air sekurang2nya 3 liter sehari
(2) Kawal pemakanan, jangan ikut sangat nafsu
(3) Tukarkan karbohidrat kepada sumber low GI
Mengambil vitamin perlu pengetahuan tentangnya. Atau dalam erti kata lain, perlu ada ILMU untuk mengambil vitamin ini dan SAYA MENYEDIAKAN KHDIMAT TERSEBUT. (^__^)
Hubungi saya 012-2541296 untuk sebarang pertanyaan dan pesanan anda..
Lots of Love..
UmmIrfan

*Click here to order.

**COD disekitar Dengkil, Putrajaya, Sepang dan Bandar Baru Bangi.

2 comments:

Marya Yusof

As salam Ummi Irfan,

Tak pernah pulak tahu mkn vit boleh gemuk... Tp Vit c mmg menambahkan selera mkn... It's normal! Nak diet atau lebih tepat lg bagi mereka yg nak kurus rsnye jaga makanan & bersenam secara konsisten adalah penting... Tak perlu tunding jari akan :))

rafaliah

Salam Marya,

Agree Marya, sbb dah byk yg bertanya kenapa bila amik vitamin, selera makan menjadi..sbnrnya supplemen ni membantu regulate balik cara pemakanan kita, tapi tak bolehlah bergantung sepenuhnya kepada vitamin semata-mata, kenalah amalkan cara pemakanan dan hidup yang sihat. Barulah normal. Makan vitamin kena ada ilmu..(^_^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © Pengedar Shaklee Banting, Kota Warisan, Dengkil, Putrajaya. Shaklee Business Mentor. | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in